Iako brojne škole u Tuzlanskom kantonu nemaju uopšte pristup internetu, đake to nije pokolebalo da učestvuju u projektima i obrazuju se u sviojetu informatike, digitalizacije i robotike.
Mnogi od njih su napravili sjajne projekte. Tako su najbolji na državnom prvenstvu iz robotike nedavno bili Ismar Aljukić i Adi Bojić iz Tuzle, polaznici Stem akademije koji su pokazali kako se programira i upravlja robotom.
“Ovo je Embod, vrsta robota koja služi za edukaciju. Mi smo napravili jedan kȏd da, kada god ultrasonični senzor koji mjeri daljinu, izmjeri da je manje od 20, da se kreće naprijed. Dok ovi senzori, što vide boju, ne detektuju crnu. I njegov posao je da izgura ova kockice van kruga”- pojašnjava Adi dok nam pokazuje robote i kocke koje guraju. Ovaj učenik OŠ”Tušanj” i jedan od najtalentovanijih učenika za tehničke nauke, ima samo 13 godina, a robotima odavno upravlja. Ove jeseni odlazi na Svjetsko takmičenje u robotici u Njemačkoj.
“Ja volim robotiku jer je zanimljivo mijenjati kȏd, mijenjati robota na manje načine koji poboljšavaju rezultate koje tražimo, zabavno je stići do tog rezultata”-priča nam Adi. Svoje znanje, vještine i mogućnosti je proširio upravo na Stem akademiji kao i Selma Mujačić, učenica OŠ”Sjenjak” iz Tuzle. Pokazuje nam zanimljiv projekat koji bi, ako bi zaživio, uštedio enregiju u školskim prostorijama.
“Naš projekat je baziran na principu da svaki put kada je svjetlost, mala ova lampica će se upaliti. Lampa se pali preko postavljenog senzora. Informatiku volim jer mi pruža mogućnost da pravim razne stvari koje su autentične i koje se meni sviđaju”- kazala je ova vrijedna učenica.
Da je iskorištavanje tehnologije i informatike budućnost, odavno je shvatio i Ahmed Brakelović,učenik OŠ “Đurđevik” iz Živinica. Sa školskim drugovima je osmislio koristan projekat koji se tiče ispitivanja kapaciteta vjetra i svjetlosti, a za potencijalna ulaganja elektrana.
“Naš projekat će detektovati količinu sunčeve energije u našoj okolini te će ispisati učitane vrijednosti. Ako gradimo vjetrenjaču, a u tom mjestu nema vjetra mi gubimo finansije, zato je ovaj uređaj važan. On otkriva koliko ima vjetra ili sunčeve energije na određenim mjestima”- pojasnio je Ahmed. Što je najbitnije, njegova generacije svjesna je klimatskih promjena i činjenice da svi mogu doprinijeti rješavanju tog problema.
“Naš projekat se bavi rješavanjem problema klimatskih promjena, a ti problemi su sve veći i veći jer se planeta zagrijava i led na polovima se topi. Tako se povećava nivo mora i gradovi se mogu potopiti. Mi smo napravili projekat da bi zaustavili povećavanje nadmorskih nivoa mora”- zaključuje ovaj učenik.
Ova vrijedna djeca osnovnih škola u Tuzlanskom kantonu stvaraju čuda, a sve uz činjenicu da 108 škola na tom području, uopšte nema internet konekciju,odnosno, 4,5 hiljade učenika uskraćeno je za ono što je odavno praksa u razvijenim zemljama svijeta iza kojih debelo kaskamo u svemu.
(Nataša Tadić)