• tik tok

Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine traži izuzeće iz šengenskih pravila

Oct 7, 2025

Foto: Balans

Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine upozorio je da je za domaće prijevoznike i logističke operatere nastupio trenutak koji više ne ostavlja prostor za odlaganje. Kako se navodi u saopćenju, vrijeme je sustiglo transportnu industriju BiH i regije, a nova “čelična zavjesa” spuštena je u digitalnom obliku kroz šengenska pravila i pripreme za Entry/Exit System (EES).

“Nemamo više vremena da prebacujemo odgovornost, da tražimo krivce među nama, niti da etiketiramo ko se ‘posipa pepelom’ ili zašto neko nije odradio svoj dio posla. Vrijeme nas je sustiglo”, poručuju iz Konzorcijuma, naglašavajući da se radi o odluci koja direktno pogađa profesionalne vozače, kabinsko osoblje i transportne operatere BiH, ali i cijelog Zapadnog Balkana, uključujući i Tursku.

Podsjećaju da su još 14. decembra 2024. godine, zajedno s regionalnim liderima u transportu, pokrenuli niz inicijativa i sastanaka, ukazujući na problem “izuzeća kabinskog osoblja za sve vidove transporta osim drumskog”.

“Nemamo ništa protiv EES sistema — on ima svoju svrhu i opravdanje. Ali je potrebno izuzeti kabinsko osoblje drumskog transporta, jer bez tog izuzeća dolazi do kolapsa mobilnosti i logističkih tokova”, ističu.

Konzorcijum upozorava da bez jedinstvenog stava region gubi konkurentnost, a trošak transporta raste i do 100% zbog poremećaja ponude i potražnje.

Umjesto jasnog i jedinstvenog pristupa, navode, Brisel je svakoj zemlji poslao različite interpretacije i tumačenja.

U saopćenju se navodi da se Konzorcijum tokom posljednjih 20 mjeseci obraćao svim relevantnim institucijama u BiH – Predsjedništvu, Parlamentarnoj skupštini, Vijeću ministara, Ministarstvu komunikacija i prometa, Ministarstvu vanjskih poslova, Ministarstvu sigurnosti, kao i Delegaciji EU u BiH.

“Nažalost, osim formalnih odgovora tipa ‘razgovarali smo’, ‘preporučili smo’ ili ‘bilateralno ćemo riješiti’, suštinski ništa nije promijenjeno”, naglašavaju.

Dodaju da su posljednje vijesti bile da će se problem “99% riješiti na narednoj sesiji” – što se, kako kažu, nikada nije dogodilo.

Evropska komisija, ističu, ignorisala je potpisani AETR sporazum, presudu Saveznog suda Austrije koja potvrđuje njegovu nadmoć, kao i obaveze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP). Umjesto toga, najavljeno je “postepeno uvođenje EES sistema” što u praksi znači dodatne zabrane i otežan ulazak vozačima iz zemalja van šengenskog prostora.

“Letci koji kruže jasno poručuju: ‘Podaci će se unositi četiri sata dnevno.’ U proteklim danima čitav region WB6 suočava se sa istim problemom. Sada, konačno, svi vide razmjere posljedica”, navodi se u saopćenju.

Konzorcijum poziva sve transportne asocijacije i vlade regiona na jedinstvo:

“Zahtjev mora biti jasan – izuzeće kabinskog osoblja drumskog transporta iz šengenskih pravila”.

Upozoravaju da nema kapaciteta koji bi mogao zamijeniti domaće operatere. Podsjećaju i da EU već danas ima manjak od preko pola miliona profesionalnih vozača, da prosječna starosna struktura prelazi 50 godina, a interes za profesiju stalno opada.

“Bez podrške domaćim prijevoznicima, lanac vrijednosti i snabdijevanja doživjeće poremećaj, zastoj, pa i povrat robe u slučaju zabrane”, naglašavaju.

Kolege iz regiona, kako se navodi, shvataju da niko nije dobio očekivani iskorak. Ni apelima vlada prema Briselu nije se postiglo izuzeće. Zato Konzorcijum poručuje da je vrijeme da region, zajedno s Turskom, djeluje jednim glasom.

“Nismo razočarani — očekivali smo i nadali se, ali sada je jasno: interesi pojedinih krugova u EU bili su da se spusti nova čelična zavjesa. Izlišno je podsjećati da su prijevoznici ispunili sve zahtjeve i standarde EU, ali te argumente niko nije želio da čuje. Vrijeme za diplomatske fraze je prošlo”, naglašavaju.

Dodaju i da BiH nije zaštitila interese svojih prijevoznika: “Možda nije mogla, ali sigurno nije pokušala dovoljno odlučno”.

“Ne tražimo privilegije — tražimo jednak tretman i poštovanje međunarodnih ugovora. Ne tražimo milostinju — tražimo da naš sektor preživi. Konzorcijum Logistika BiH ostaje otvoren za dijalog. Dan koji je morao doći – došao je. Vrijeme je da se zajednički izborimo za pravo na rad, slobodu kretanja i dostojanstvo profesije”, zaključuje se u saopćenju.

(N1)