Foto: Balans
Grad Tuzla je cijelo ovo ljeto veliko gradilište. U većini mjesnih zajednica se rade infrastrukturni projekti, od asfaltiranja puteva, vodovodne mreže, kanalizacije, rasvjete, pa do projekata adaptacije društvenih domova. O onome što je urađeno, radi se ili će uskoro početi radovi, za Balans je govorio Zijad Lugavić, gradonačelnik Tuzle.
Kada su u pitanju infrastrukturni projekti u Tuzli, svjedoci smo da se radi u većini mjesnih zajednica, na čemu se radilo najviše?
Lugavić: Prije formiranja Budžeta grada Tuzla za 2024. godinu obavili smo veliki broj razgovora sa građankama i građanima svih mjesnih zajednica grada Tuzla da vidimo koji su to najveći infrastrukturni problemI sa kojim se oni susreću. Na takav način smo definisali one ključne projekte koji su vezani za komunalnu infrastrukturu koje je potrebno uraditi, a koje smo mogli da uključimo u sredstva koja su planirana u budžetu grada Tuzla za 2024. godinu. U tom smislu, smo na vrijeme usvojili budžet u decembru prošle godine. Na vrijeme smo pokrenuli javne nabavke. Počeli smo veoma brzo sa realizacijom svih ovih projekata. U tom kontekstu vidimo da smo već od proljeća počeli sa realizacijom putne, komunalne i svake druge infrastrukture, uključujući i higijenu grada, vodovodnu infrastrukturu, rasvjetu na području grada Tuzla. Naravno, širok je spektar projekata.
Od asfaltiranja, do saniranja vodovodne mreže
Koji su to sve projekti, konkretno?
Lugavić: Do danas imamo, sa učešćem građana onih 20% što su oni planirali i što su oni uplatili. Tu smo imali 32 putna pravca koja su bila uplaćena do 11. novembra 2023. godine za što smo obezbijedili sredstva iz budžeta grada Tuzla i njihova realizacija je počela. Tako da smo do sada završili 14 putnih pravaca zašto je iz budžeta izdvojeno 635.000 konvertibilnih maraka. Tri su u toku i još 15 treba da uvedemo izvođače i da uđemo u te poslove obzirom da na nekim od ovih mjesta ćemo raditi i vodovodnu mrežu. Što se tiče kreditnih sredstava, tu ukupno imamo 24 putna pravca gdje smo do sada završili njih 13. koji se odnose na lokacije Bukinje-Lipnica, ulica Zvonka Cerića, Solana, Bukinje, potez Grabovica, ulica Četvrtog Aprila, Breške, Gornja Tuzla, Mandići, Lipik, ulice Amalije Lebeničnik, Mahmuta Bušatlije, Debelo Brdo Smo završili 99%, imamo još jedan mali sokak da završimo, ali možemo reći da je Debelo Brdo gotovo nakon dugo godina i Kužići.
Mašine na pet lokacija
Trenutno imamo izvođače na pet lokacija gdje radimo infrastrukturu, to su ulice Alije Ibričića, Batva, Dobrnja, Gradsko groblje, Mandžukovac i Muratbega Zaimovića. Te još šest treba da se uvedu ovdje izvođači, jer na ovih šest lokacija osim putne infrastrukture radimo i izmenu vodovodne i negdje kanalizacione mreže, tako da nam je tu daleko veći obuhvat, a pokušat ćemo recimo u Batvi gore i u Mosniku da radimo i vrelovodnu infrastrukturu, kako bi mogle te kuće da budu priključene na sistem centralnog daljinskog grijanja, tako da će na ove dvije lokacije radovi biti malo duži, jer nam zahtjeva to sam proces izvođenja radova na vrelovodnoj mreži i na vodovodnoj mreži, a tu je i Paša Bunar, put Kiseljak- Husino, Vakufska itd.
Sanacija i adaptacija mosta Kipovi, simbola prošlosti i sadašnjosti Tuzle
Radimo i na sanaciji mosta Kipova, gdje su nam radovi pri kraju i gdje most Kipovi vraćamo svim građankama i građanima grada Tuzle, koji će biti u jednom novom ruhu, jednom novom izdanju, gdje će lijepo izgledati, gdje ćemo napraviti mogućnost da građanke i građani mogu da sjede na klupama, da provode lijepo vrijeme i da uživaju, da se vrate u doba njihove mladosti, kada smo se svi zajedno tu družili, puno vremena provodili. Mislim da će to biti još jedna prelijepa destinacija kako za građanke i građane grada Tuzle, tako i za sve drage goste. Ovdje odajemo pijetet i sjećanje na našeg Franju Ledera, koji je napravio kipove i po kojima je ovaj most dobio ime, tako da i na taj način vraćamo istoriju i sjećanje na sve one koji su zadužili naš grad i našu Tuzlu.
Više od 20 lokacija igradnje i sanacije trotoara
Trenutno nam je završen javni poziv i izabran izvođač za izgradnju i sanaciju trotoara, tako da trenutno imamo plan da radimo na 21. lokaciji sanaciju trotoara od Rudarske ulice, Slatine, Vladimira Nazora, Alije, Alije Izetbegovića, Meše Selimovića, Armije BiH, atepeništa i rukohvate iznad Krečanske ulice, most kod Omege, Stupine, Rudarska, dakle Maršala Tita iza Bagata i tako dalje. Dakle radit ćemo puno i na sanaciji i asfaltiranju trotoara. Zatim smo do sada ugradili 17 novih autobusnih nadstrešnica na autobusnim stajalištima i do kraja godine imamo planirano njih još 7 da uradimo. Vidimo da je tu velika potreba. U budućem periodu ćemo planirati u budžetu još veća sredstva za ovu namjenu da ugradimo što više stajališta.
Dječija i sportska igrališta
Radili smo i završili poslove na izgradnje jednog sportskog igrališta, to je na Krojčici, vidjeli ste gore poslove. Osim sportskog igrališta imamo i jedno dječije igralište, tu je napravljeno što je sada prelijepa lokacija za druženja svih građana, a u toku su radovi na izgradnji sportskog igrališta, manjeg jednog, na Paša Bunaru i Donjoj Obodnici. Ovdje je potrebno također naglasiti da treba da počnemo sa odabirom izvođača na realizaciji poslova, izgradnje trave na pomoćnom terenu stadiona Tušan, za to imamo obezbijeđena sredstva, javni poziv je u toku i nadam se da će veoma brzo biti okončan, da izaberemo izvođača i da napravimo jedan teren koji će biti certifikovan i licenciran za igranje utakmica, tako da na takav način podignemo kvalitet sportskih terena na jedan viši nivo i da omogućimo takmičarski dio za sve selekcije i sve sportske klubove na području grada Tuzle. Na šest dječjiih igrališta smo ugradili sprave inkluzivne za djecu sa poteškoćama u razvoju i nastavljamo kontinuitet sanacije i ugradnje sprava za djecu sa poteškoćama u razvoju, kako bi na pravi način radili na njihovoj inkluziji u sve sfere našeg društva.
Kružni tokovi umjesto semafora
Sa kružnim tokovima smo započeli, napravili smo kružni tok Crveni 7, koji se odlično pokazao i koji je veoma kvalitetno tehničko rješenje napravljeno, gdje nema nikakvih problema za saobraćaj. Samanjene su gužve, nema zastoja, unaprijeđen je kvalitet sa obraćaja, smanjena su zastajanja, smanjena je emisija CO2, dakle, na pravom putu smo sa tim kružnim tokom. Napravili smo još jedan eksperimentalni kod MUP-a TK, koji također dobro funkcioniše gdje smo riješili jedan zastoj u saobraćaju koji je bio dok su semafori bili. Sljedeći projekat po pitanju kružnih tokova je kružnih tok Soda So, na kojem ćemo raditi. Tender je pri kraju, očekujemo izbor izvođača i vidjet ćemo kada ćemo moći uvesti izvođače u posao. Tu ćemo raditi izmjenu kompletne infrastrukture ispod ovog kružnog toka, tako da i kružni tok Soda So će biti jedan krucijalni projekat koji će unaprijediti kvalitet i protok saobraćaja na sjevernoj saobraćajnici našeg grada. Sljedeći kružni tok koji ćemo raditi u skorije vrijeme, jeste eksperimentalni, ali privremeni kako ga nazivaju, na Brčanskoj Malti, gdje smo napravili dobro rješenje od strane našeg Zavoda za urbanizam, koje će, siguran sam, doprinijeti kvalitetnom rješavanju onog čepa koji imamo i jutarnjim satima i popodnevnim satima na Brčanskoj Malti. Još jedan kružni tok eksperimentalni će biti u Ši Selu, gdje smo asfaltirali sada onaj dio prekopa koji je bio, to smo radili zajedno sa Islamskom zajednicom, obzirom da su oni trebali da urade prekop ali smo mi učestvovali zajedno sa njima i uradili smo proširjenje i mimo prekopa da saniramo one udarne rupe koje su bile na cesti. Također ćemo ratditi na obilježavanju bicikliških staza. Raditi ćemo na označavanju biciklističke staze od hotela Tuzla skroz do Bingo City centra gdje ćemo napraviti kontinuitet i produžetak bicikličke staze koja kreće od Slavinovića.
Higijena grada prioritet
Puno smo radili na higijeni grada čitavo ovo vrijeme. Smatram veoma značajnim da naše građanke i građani treba u pravom smislu riječi da uživaju kada dolaze u centar grada, da on mora da bude čist, pokošen, uredan, bez smeća. To je naša primarna zadaća, da napravimo da njihovo vrijeme koje provode u centru grada bude kvalitetno da oni uživaju u tome i tu je naš Komunalac napravio veliki iskorak i općenito u higijeni grada, u košenju zelenih površina, u pranju ulica, u odvozu smeća su napravili veliki iskorak i vidim sa građankama i građanima i čujem to skoro svaki dan, da su oni dosta zadovoljni higijenom grada u odnosu na ono šta je ona bila prije i tu smo na pravom putu, naravno ima još puno posla da se unaprijedi, da se uradi ali ćemo i dalje raditi na unapređenju kvaliteta higijene našeg grada, održavanja našeg grada. Mi se trudimo i radimo na tome da Tuzla bude ljepši grad. Moram da kažem da smo do sada posadili samo ove godine 256 sadnica drveća na području grada Tuzle od breze, javora, džanarike, trešnje, smrče, bora, raznih vrsta tuja. Dakle, 256 je usađeno ukrasnih grmova, bijelogorice smo posadili 2797 komada, više od 200 ruža, više od 3000 komada sezonskog cvijeća, a sve s ciljem ozelenjavanja grada, ukrašavanja grada, a znamo da svaki dio koji posadimo i svako stablo koje posadimo čisti naš zrak, proizvodi kiseonik i želimo na taj način da unaprijedimo kvalitet zraka i kvalitet života u našem gradu.
Grad Tuzla investira i u prigradske mjesne zajednice?
Lugavić: Kada sam malo prije govorio o državanju sportskih terena na ovih sedamnaest lokacija tu govorimo dakle u Brčanskoj Malti, mjesnoj zajednici Dragunja, Lipnici, Mramoru, Mosniku, Novi grad, 1.2, Tušanj, Slavinovići, Sjenjak, Solina, Solana, Šički Brod, Simin Han, Ši, Selo, Stupine, Zlokovac i Batva. Dakle, vidimo da ne radimo samo u centru, nego da radimo u svim mjesnim zajednicama, a što nam je veoma bitno i kod izgradnje puteva smo radili u svih 40 mjesnih zajednica tako da niko nije izostavljen svi su uzeti u obzir. Nabavili smo i led svjetiljke koje ćemo u narednom periodu ugrađivati, planiramo do kraja godine da ugradimo 3700 novih led svjetiljki samo u putnom pojasu, a prošle godine smo uradili oko 2000 led sijalica na parkovskim površinama i oko 3000 led sijalica u cestovnom pojasu. Sa ovih 2000 led sijalica na parkovskim površinama, pokrili smo sve parkovske površine led rasvjetom na području grada Tuzle, a evo sa ovih 3700 nastavljamo na našoj sjevernoj saobraćajnici da radimo uz dalju ugradnju oko stotinjak novih čeličnih stubova dakle onih pocinčanih kojima će vijek trajanja biti daleko duži nego ovih prethodnjih koje smo imali željezne. Na taj način ćemo do kraja godine imati pokriveno negdje oko 40% teritorije grada Tuzla kada govorimo o javnoj rasvjeti sa led sijalicama, ostaje nam još 60%, da uradimo, jer led sjelice koje postavljamo nam uveliko unapređuju energetsku efekasnost našeg grada, povećavaju sigurnost građana.
Tuzla je godinama imala problema sa parking prostorom, posebno je problematičan UKC Tuzla. Hoće li se to promijeniti?
Lugavić: Prošle godine smo otvorili novo parkiralište od 200 novih parking mjesta kod Muzičke škole, čime smo omogućili i proširili kapacitete naših parkinga. Radimo na daljoj projekciji izgradnje garaža, dakle u određenim dijelovima našeg grada kako bi riješili problem parkiranja, tu prvenstveno mislim na područje Brčanske Malte, Sjenjaka, Stupina, Slatine i centra grada. Također smo ishodovali urbanističku dozvolu za izgradnju garaže u krugu UKC Tuzla, gdje ćemo riješiti veliki problem parkiranja auta oko UKC-a na jedan kvalitetan način, to će raditi naše javno komunalno predzeće Saobraćaj i komunikacije. Sada trenutno radimo na izradi glavnog projekta i mislim da je ovo jedan veliki projekat za grad Tuzlu, s ciljem rješavanja parkinga, rješavanja parkinga prostora. Većinu stvari koje su građani tražili mi smo ugradili u budžet grada Tuzle za 2024. godinu i evo hvala Bogu realizacija ide svojim tokom svojim planom za neke aktivnosti će trebati malo više strpljenja jer tamo gdje radimo i vodovodnu mrežu i kanalizaciju i mrežu centralnog grijanja i asfaltiranje, trebat će nam daleko više vremena. Ovom prilikom bih zamolio sve građanke i građane za strpljenje, jer sve što radimo da nam je da uradimo kvalitetno da to bude dugoročno da ne bude da smo nešto uradili pa da sutra odmah ponovo kopamo.
Jedan od važnijih projekata za Tuzlu je produženje južne saobraćajnice. Dokle se došlo sa pripremom same izgradnje?
Lugavić: Produžetak južne saobraćajnice je generacijski projekat. Mi 40 godina, nažalost, nismo uspjeli produžiti južnu saobraćajnicu nego još uvijek imamo problema vožnje preko Brčanske Malte i kompletnog ovog tranzita koji ide tu. Mi smo od prvog dana apelovali na Vladu Federacije apelovali na Ceste Federacije, da se krene sa produžetkom i evo uspjeli smo u tome jer je Vlada Federacije na prošlom rebalansu obezbjedila sredstva za eksproprijaciju koja je preduslov početka gradnje. Mi smo na prošloj sjednici Gradskog vijeća donijeli odluku o proglašenju javnog interesa, čekamo pravosnažnost te odluke i onda će naša služba za geodeske i imovinsko pravne poslove početi sa eksproprijacijom ove trase do bolnice u Slavinovićima što je prva faza. Nadam se da ćemo što brže završiti ekspropriaciju a siguran sam ukoliko to budemo uspjeli uraditi do kraja godine, da će Vlada Federacije planirati sredstva iduće godine i završiti glavni projekat kako bi počeli sa izgradnjom produžetka južne saobračanjice. Ovo je veoma značajan projekat jer ćemo zaobići kompletno naselje Sjenjak i onda ćemo smanjiti protok saobraćaja na tu stranu i poboljšati sigurnost i kvalitet života i saobraćaja na području Sjenjaka. Nakon te prve faze slijedi nam druga faza do željeznog mosta u Slavinovićima da nastavimo to. Tako da ćemo mi svom snagom i najvećom mogućom brzino se uključiti u rješavanje imovinskih odnosa kako bi došli do Slavinovića i na takav način još više ubrzali protok saobraćaja i unaprijedili kvalitet saobraćaja na južnoj saobraćajnici. Ovo je nama jedan od najvažnijih projekata. Vlada FBiH nam je pomogla i odobrila sredstva od 10 miliona KM za izgradnju magistralnog vrelovoda čime ćemo povećati kapacitet magistralnog vrelovoda, a samim time omogućiti dalje kvalitetno širenje mreže centralnog grijanja na individualne stambene objekte, a sve je shodno odluci o daljem širenju mreže toplifikacije na području grada Tuzle koja je usvojena na sjednici Gradskog vijeća.
Gradsko groblje u Tuzli se gradi duže vremena. Hoće li taj projekat biti završen do karaja ove godine?
Lugavić: Pa razgovarajući sa građanima grada Tuzle, dosta pitanja imam kada će biti pušteno u rad novog gradsko groblje. Tako da smo ubrzali aktivnosti na ovom infrastrukturnom projektu i moram reći da je on pri samom kraju. Trenutno smo u fazi dobijanja upotrebne dozvole. Komisija je imenovana i komisija je na terenu i nadam se da ćemo vrlo brzo dobiti upotrebnu dozvolu. A mi smo evo krenuli sa aktivnostima na asfaltiranju puta sa glavne ceste do groblja kako bismo olakšali dolazak i prilazak našem gradskom groblju. Ja očekujem da bi, negdje tamo u septembru-mjesecu mogli da pustimo funkciju gradsko groblje Drežnik, obzirom da je gradsko groblje Trnovac već skoro absolutno popunjeno, mi kao odgovorna gradska uprava moramo što prije da pustimo funkciju i ovo gradsko groblje Drežnik kako bismo izvršavali svoju ustavnu obavezu, a to je rješavanje ovog komunalnog pitanja.
Ima li grad problema sa vodosnabdijevanjem, obzirom da je iza nas period sušnog vremena?
Lugavić: Svjedoci smo evo koliko je vremena prošlo od kako nismo imali uopšte kiše ovdje, a kiša nam je potrebna da se rezervoari iz kojih mi dobijamo vodu napune novim količinama vode, kako bismo imali dugoročno kvalitetno snabdjevanje. Mi svi moramo biti odgovorniji. Ovo sada što je smanjen dotok vodosnabdijevanja u određenim dijelovima grada jeste preventivno djelovanje. Radi punjenja tih rezervara moramo ove mjere predostrožnosti da pravimo. Dakle, ne govorimo o redukcijama vode nego samo o preventivnom dijelovanju kako bi obezbjedili dugoročno kvalitetno snabdijevanje grada vodom. Također bih ovdje želio da istaknem još jednu činjenicu da smo zajedno sa našim komunalnim predzečem Vodovod i kanalizacija iznašli kvalitetno tehničko rješenje vodosnabdijevanja visinskih zona grada Tuzla i onih koji nemaju vode. Dakle, govorimo o Doknju, Crnom Blatu, Breškama, Donjoj i Gornjoj Obodnici, Dragunji. Idemo u taj projekat koji nas košta negdje oko 12 do 15 miliona konvertibilnih maraka, da dođemo i do tih građana i da dovedemo gradsku vodu i do njih. Međutim, moram reći da sam malo razočaran obzirom da je na našu aplikaciju, Kantonalno ministarstvo vodoprivrede i poljoprivrede, gdje smo tražili 2,6 miliona konvertibilnih maraka za izgradnju pet rezervoara i pet pumpnih postrojenja prema Obodnici i Breškama, dobili samo 350 hiljada konvertibilnih maraka i mislim da to nije u redu, jer građanke i građanI grada Tuzle nisu zaslužili takav tretman obzirom koliko sredstava mi uplatimo u to ministarstvo kroz vodne naknade koje redovno plaćamo i očekivali smo da će nam podržati ukupnom iznosu naš projekt od 2,6 miliona konvertibilnih maraka. I evo apelujem još jednom na ministarstvo da još jednom razmotri naš projekat i odobri ova sredstva kako bi obezbijedili gradsku vodu za sve.
(Balans)