Foto: GIKIL
Potpuni prekid drumskog i željezničkog saobraćaja na dionici Konjic – Jablanica, usljed katastrofalnih bujica i odrona koji su odnijeli ljudske živote, a zbog kojih neizmjerno žalimo i koji su nanijeli veliku štetu, direktno je ugrozio rad i funkcionisanje Global Ispat Koksne Industrije Lukavac (GIKIL), budući da je GIKIL jedna od kompanija koja u najvećem obimu prometuje putem Željeznica Federacije BiH i koja upravo ovim putem ostvaruje komunikaciju s Lukom Ploče, odakle se dovozi osnovna sirovina za proizvodnju metalurškog koksa, kameni ugalj.
U ovom momentu, više od 100.000 tona koksujućeg uglja čeka na transport ka GIKIL-u, dok se novi brodovi koji pristižu iz Sjedinjenih Američkih Država i plove ka Luci Ploče nastoje preusmjeriti u alternativne luke u drugim državama.
Odmah po nastanku vanrednog stanja, koji zasigurno predstavlja jedan od najtežih udaraca po opstanak poslovanja GIKIL-a i sve postojeće ugovore koje imamo s kupcima, menadžment kompanije je bio primoran sve snage usmjeriti na pronalazak ne samo alternativnih luka i pravaca, nego i alternativnih vrsta teretnog prevoza, što je izazvalo i dodatni finansijski udar na kompaniju.
Do sada se u Luci Ploče uspio izvršiti utovar od svega 2.750 tona uglja kojeg do GIKIL-a alternativnim putevima prevozi 115 angažovani kamion, što znači da se za četiri dana dovezla količina koja je ranije predstavljala dnevnu potrebu za sirovinom.
Dakle, ako uzmemo u obzir da su putem željeznica u GIKIL na dnevnoj bazi pristizale tri maršrute, sa oko 2.000 tona uglja na dnevnoj bazi, odnosno 60.000 tona na mjesečnoj bazi, a da se sada dopremi u prosjeku 700 tona dnevno, onda je jasno koliko je kamionska vrsta prevoza i funkcionisanja teška, spora, neadekvatna i dugoročno neodrživa za GIKIL, kako po pitanju zaliha jer ćemo na ovaj način, u najboljem slučaju, moći prevesti između 30 i 40 posto stvarne potrebe, odnosno potrebne količine sirovine i kapaciteta, tako i zbog doslovno uduplanih troškova u odnosu na ranije troškove transporta koji ionako nisu bili mali.
Finansijski gledano, dakle, do kraja oktobra dodatni trošak će iznositi više od dva miliona konvertibilnih maraka, dok će taj trošak do kraja godine, ukoliko se situacija ne popravi, iznositi čak devet miliona KM.
S obzirom na ograničene skladišne kapacitete koje posjedujemo, sporost, otežanost i ograničenje u količini dopremljenih ugljeva, te uzimajući u obzir činjenicu da još uvijek nemamo službene prognoze o trajanju zastoja, a posljednje informacije govore o čak nekoliko mjeseci, GIKIL je već pristupio drastičnom smanjenju proizvodnje do granica tehnološkog minimuma.
Iz tih razloga svim relevantnim institucijama uputili smo apel za hitnu sanaciju pruge prema Pločama. Uz svo razumijevanje prioriteta koje Vlada FBiH i sve institucije i službe unutar Federacije i BiH trenutno imaju, dužni smo, iz odgovornosti prema prirodi i vrsti industrijske proizvodnje kojom se bavimo, podsjetiti da koksna baterija koja operira u GIKIL-u nema mogućnost zaustavljanja, što znači da se tehnološki minimum baterije mora održavati pod bilo kojim okolnostima.
Naše procjene su da će, ukoliko ova blokada potraje duže od 30 dana, a uzimajući u obzir trenutne kapacitete uglja i finansijski nepovoljna alternativna rješenja dopreme sirovine, posljedice biti nesagledive na kompletno poslovanje, do granica potpunog zaustavljanja i prestanka rada i proizvodnje koksa u Lukavcu.
(GIKIL)