Obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini zahtjeva reformu, drugačiji pristup nastavnika i fokusiranje na učenika, rečeno je danas u Tuzli na promociji publikacija koje se tiču kurkularne reforme u obrazovanju i ishoda učenja u osnovnim i srednjim školama.
Tuzlanski kanton tek čekaju novi nastavni planovi i programi. Kurikularna reforma u Sarajevskom kantonu je počela 2018.godine, a ove školske godine je počela realizacija u školama i to u petom osnovne i prvom srednje škole.
“To u praksi znači da nastavnik ili profesor ne mora tačno realizirati ono što mu je u nastavnom planu i programu, nego ono što učeniku zapravo treba. Ta nastava da bude usmjerena na učenika i njegova postignuća i ono što će njemu konkretno koristiti u budućem zanimanju i školovanju”- pojasnila je Emina Dautbašić, članica grupe za kurikularnu reformu. Ona je dodala da će trebati vremena da se ocijeni kakvi su rezultatu reforme i koliko su učenici uspjeli postići planirane ishode.
Sead Husić, profesor i bibliotekar u Specijalnoj biblioteci Behram-beg Tuzla gdje je održana promocija publikacija, kaže da je nastavni proces uglavnom tradicionalan i često pogrešan.
“Pogrešan kažem jer vrijeme je danas tako da moramo pratiti inovacije u infromatičkom smislu i sve druge stručne. Bitno je da naši nastavni planovi i programi mijenjaju i prilagođavaju uzrastu i da nose sa sobom određenu vrstu progresa”- kaže Husić.
Publikacije “Ishodi učenja u planiranju nastavnog procesa za 5.razred osnovne škole” te “Ishodi učenja u planiranju nastavnog procesa za 1.razred srednjih škola” su ustvari priručnici za Bosanski jezik i književnost, Hrvatski jezik i književnost te Srpski jezik i književnost.
“Time smo htjeli pojasniti nastavnicima šta je to ishodično orijentirana nastava, kako ćemo je primjenjivati, kako ćemo raditi planiranje nastavnog procesa kroz godišnje i mjesečne planove, razrade konkretnih nastavnih pripreme”- pojasnila je Mirela Omerović, profesorica Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Sarajevu i kooautorica priručnika. Profesorica naglašava da je potrebno puno toga mijenjati u nastavi i da kurikularni pristup podrazumijeva prekretnicu u obrazovnom sistemu jer je sada u fokusu učenik i razvijanje njegovih kompetencija.
“To znači da mi više ne govorimo šta smo mi to ispunili u nastavnom planu i programu, da li smo obradili ovog ili onog pisca, nego da se okrenemo učeniku, da pratimo njegovo postignuća, šta je uradio, kako je primjenio određena znanja”- ističe profesorica i dodaje da je bitan proces vrednovanja koji će zahjtevati mnogo više od nastavnika, a ne samo brojčano ocjene. Da bi se nastavnik dobro pripremio, potrebne su i adekvatne edukacije i stručna literatura.
“Ovi priručnici nude pomoć u tom izazovu i u samoj promjeni u planiranju nastavnog procesa i realizaciji. Nastavnicima je ponuđena konkretna pomoć i materijal. Ovo su modeli, a svaki nastavnik može naučiti kako napraviti ishod”-zaključila je Dalila Potogija, profesorica Bosanskog jezika i književnosti.
Koliko je zaista potrebna reforma obrazovanja u Bosni i Hercegovini, pokazuje činjenica da su učenici pokazali visok nivo funkcionalne nepismenosti na svim nivoima nakon PISA i TIMSS testiranja.
(Nataša Tadić)