Foto: Balans
Lako uočljivo je da Tuzla sve više ima led-ekrana kao i billboarada, odnosno, jumbo plakata, a koji često na terenu izgledaju da su postavljeni bez nekog pravila, posebnog reda i estetskog smisla pored saobraćajnica.
Kod tuzlanske “Omege” u blizini semafora, nalazi se led-display, a zbog kojeg su mnogi vozači negodovali da je svjetlo na njemu prejako te ih ometa u saobraćaju toko večernjih sati. Jedan led-display se nalazi i na semaforu u blizini zgrade “Soda So” na Slatini, drugi u blizini semafora kod Doma zdravlja, jedan na Trgu slobode, jedan veći na zgradi Kantonalne privredne komore, jedna na skveru. Od frekvetnijih mjesta u Tuzli teško da možete načiniti neku fotografiju, a da izbjegnete te reklamne prostore. Primjera radi, kod BKC-a Tuzla, postavljeno je desetak reklamnih prostora oko raskrsnice.
Koliko metara LED – display mora biti udaljen od magistralne, koliko od drugih vrsta cesta, a koliko jumbo plakat, regulisano je odredbama Zakona o cestama Federacije BiH i Pravilnika o postavljanju reklamnih znakova na cestama. Javno preduzeće “Ceste FBiH” nadležno je za upravljanje, građenje, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu magistralnih cesta, da upravljanje, građenje, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu regionalnih cesta vrše javne kantonalne ustanove za ceste. Sa druge strane, upravljanje, građenje, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu lokalnih cesta i gradskih ulica vrše nadležni općinski ili gradski organi. Zakonom je propisano i regulisanje postavljanja reklamnih znakova, a njihovo postavljanje reguliše onaj ko upravlja tom cestom.
Koliko trenutno u Tuzli ima reklamnih LED display-a i ko su vlasnici isti, tražili smo odgovore od lokalne zajednice u kojoj se instaliraju ovi reklamni prostori, odnosno, od Grada Tuzle. Služba za komunalne poslove, izgradnju i poslove mjesnih zajednica nam je odgovorila:
“Služba ne posjeduje podatke o tačnom broju egzistirajućih LED display-a na području grada Tuzle. Prema informacijama kojima raspolažemo, svaki LED display ima naljepnicu sa kontaktom i vlasnikom istog istog, te Vas ne možemo precizno obavijestiti o svakom vlasniku, jer je većina zapravo postavljena uz magistralnu cestu (južnu saobraćajnicu) i ne na osnovu odobrenja ove Službe”- pojašnjeno je iz ove Službe.
Navodno, osim lokalnih moćnika, reklamnih prostori su u vlasništvu i privrednika iz Čelića, ali i nekih iz Republike Srpske. Za sada, nismo uspjeli saznati ko su tačno vlasnici led displaya i billboarda koji zauzimaju javnu površinu.
Sve reklamne naprave bez izuzetka, tvrde iz Službe, postavljaju se isključivo na osnovu odobrenja nadležnog upravitelja određene javne ceste, koji se utvrđuje u skladu sa kategorizacijom/rangom ceste, a koja podrazumijeva minimalnu propisanu udaljenost od 10 metara od krajnje tačke poprečnog profila uz magistralne i regionalne ceste, odnosno, 3 metra uz lokalne ceste.
Ono što smo saznali je da zaštitni pojas uz javne ceste na kojem važi poseban režim gradnje , odnosno, za autoceste 40 m, za brze ceste 30 m, za magistralne ceste 20 m, za regionalne ceste 10 m, te za lokalne ceste 5 m. Uvjete za uređenje i saglasnost za gradnju daje upravitelj ceste.
Isto tako, pojašnjavaju iz pomenute službe, u blizini raskršća dviju javnih cesta u nivou ili križanja javne ceste sa željezničkom prugom u nivou, ili na unutrašnjim stranama cestovnog zavoja ne smije se saditi drveće ili grmlje, postavljati naprave, ograde, reklamni znakovi ili drugi predmeti koji onemogućavaju preglednost na javnoj cesti, odnosno željezničkoj pruzi.
Na autocesti i brzoj cesti i zaštitnom pojasu autoceste i brze ceste nije dopušteno postavljanje reklama, kao i da na ostalim javnim cestama i zaštitnom pojasu uz javnu cestu nije dopušteno postavljanje reklama na mjestima na kojima bi zbog svog sadržaja, položaja te odnosa prema javnoj cesti reklama ugrožavala sigurnost saobraćaja. Mjesta na javnoj cesti na kojima nije dopušteno postavljanje reklame pravilnikom, propisuje ministar.
Reklamni znakovi se mogu postavljati u zaštitnom pojasu javnih cesta, osim autocesta i brzih cesta, izvan naselja na udaljenosti od 10 metara od krajnje tačke poprečnog profila uz magistralne i regionalne ceste, odnosno 3 metra uz lokalne ceste i odobrenje za to, naručitelj dobija od upravitelja ceste.
“Članom 5. Pravilnika propisano je da se reklamni znakovi se ne smiju postavljati: na raskrsnicama, unutrašnjim stranama oštrih krivina, cestovnim objektima (portal tunela i unutar istog, mostovi, nadvožnjaci i sl.), na mjestima ukrštanja javnih cesta sa željezničkom prugom, s drugim saobraćajnim znakovima zajedno, niti se smiju postavljati na udaljenosti manjoj od 30 metara od saobraćajnih znakova, kao i da reklamni znakovi koji su osvijetljeni ne smiju svjetlost usmjeravati u pravcu uzdužne osi javne ceste prema vozačima, niti emitirati istu, u isprekidanim intervalima”- kazali su iz Službe.
Koji su uslovi da se reklame postave na zgradi?
“Postavljanje reklama na fasadama zgrada, odnosno, stambenih i stambeno-poslovnih objekata na području grada Tuzle, regulisano je odredbama Odluke o komunalnom redu. Članom 15. Odluke propisano je da se reklamne konstrukcije i reklamni panoi do 12 m², reklame, reklamni svjetleći i drugi ormarići, jarboli, zastave i slični natpisi, postavljaju se u skladu sa urbanističko-tehničkim uslovima datim u rješenju o urbanističkoj saglasnosti, izdatog od strane gradske službe nadležne za prostorno uređenje, uz obavezu plaćanja naknade za zauzimanje javne površine utvrđene rješenjem gradske službe nadležne za komunalne poslove, shodno Odluci o visini naknade”- rečeno nam je. Reklamne konstrukcije i reklamni panoi veći od 12 m2, postavljaju se na osnovu odobrenja za gradnju, a reklamne naprave postavljaju na objekte ili zemljište koji su u vlasništvu drugog fizičkog ili pravnog lica, podnosilac zahtjeva je dužan uz skicu reklamne naprave, tehniči opis, skicu ili fotografiju mjesta gdje se naprava nalazi, priložiti i dokaz o vlasništvu, odnosno korištenju ili upravljanju objektom ili zemljištem, kao i saglasnost vlasnika ili korisnika objekta ili zemljišta.
Za postavljanje reklama na javnim i nerazvrstanim cestama i zaštitnom pojasu javnih i nerazvrstanih cesta u nadležnosti Grada Tuzla, mišljenje daje komisija koju imenuje Gradonačelnik i koja se sastoji od predstavnika službe nadležne za komunalne poslove, službe nadležne za poslove prostornog uređenja i zaštitu okoline i organa nadležnog za poslove urbanizma, a koja će utvrditi pitanja od značaja za postavljanja reklama.
Pitali smo i to jesu li svi reklamni prostori postavljeni u skladu sa pravilima propisanim zakonom, je li bilo sankcija. No, odgovor, nismo dobili.
(Nataša Tadić)