• tik tok

Istraživanje portala MojPosao.ba: Visina plate presudna pri odabiru posla

Nov 21, 2023

Foto: MojPosao

Visina plate najbitniji je faktor kod odabira posla,a  na drugom mejstu su međuljudski odnosi, pokazalo je istraživanje Portala MojPosao.ba.

Portal MojPosao.ba je i ove godine, za vrijeme trajanja Regionalnog sajma poslova proveo istraživanje čiji je cilj bio utvrditi stanje na bosansko-hercegovačkom i regionalnom tržištu rada. Istraživanju su se priključili partnerski portali iz regije MojPosao.net, Infostud.rs, Vrabotuvanje.com.mk te Deloglasnik.si.

U istraživanju je učestvovalo više od 6.600 ispitanika, od čega je 300 ispitanika bilo iz Bosne i Hercegovine. Među bosanskohercegovačkim ispitanicima je bilo 62% zaposlenih, 35% nezaposlenih, te4% ispitanika koji se još uvijek školuju.

U BiH 74% ispitanika su žene, a 26% muškarci. Najviše je ispitanika u dobi od 26 do 35 godina (39%), 38% od 36 do 45 godina te 14% ispitanika starije je od 45 godina. 8% ispitanika mlađe je od 25 godina. Najviše ispitanika ima završenu srednju školu (42%) ili višu školu ili fakultet (40%).

Istraživanje je provedeno kao standardno ispitivanje stavova javnog mnijenja kroz 20 pitanja od kojih su se određene grupe pitanja fokusirala na tri demografske grupe ispitanika: zaposlene, nezaposlene i one koji se trenutno školuju.

Iako su prethodnih godina na prvom mjestu faktora kojima se vodimo kod odabira novog posla bili međuljudski odnosi u regiji, od prošle godine inflacija je očito odradila svoje te je visina plate ostala najvažniji faktor prilikom odabira posla (68% ispitanika). Dobri međuljudski odnosi i dalje su nam važni te se nalaze na drugom mjestu naše liste (65%)

Iako značajno manje, na trećem mjestu nalazi se mogućnost učenja i napredovanja (34%), a na četvrtom radno vrijeme (31%). Sigurnost posla najvažnija je za svakog petog ispitanika (23%). Visina plate i dobri međuljudski odnosi na prvom su mjestu stanovnicima svih zemalja regije.

Na pitanje šta je  najvažnije za dobijanje posla, odnosno, čime mogu osvojiti potencijalnog poslodavca, najviše ispitanika iz Bosne i Hercegovine (36%) smatra da su to znanja i vještine te njihova motivacija i želja za zaposlenjem (26%). Svaki sedmi ispitanik (14%) smatra kako je važno radno iskustvo. Zanimljivo je da svega 2% ispitanika, baš kao i prošle godine,  smatra da je važna sreća, a 8% da su važni dobri kontakti i poznanstva. Formalno obrazovanje ističe svega 3% ispitanika, dok 6% smatra kako je važna stranačka pripadnost. Kad je o regiji riječ, Slovenci u nešto većoj mjeri nego ostali ključnim faktorom za dobijanje posla navode radno iskustvo, dok Makedonci u najvećoj mjeri presudnu smatraju motivaciju i želju za zaposlenjem.

Kad je riječ o priželjkivanoj plati, ispitanici iz Bosne i Hercegovine u prosjeku očekuju neto platu u rasponu od 1.500 do 1.900 KM.

Svega svaki peti ispitanik dobio je povišicu ove godine (29%), dok ih je još 10% dobilo korekciju uvjetovanu inflacijom. Gotovo polovina ispitanika (46%) ove godine niti je dobilo povišicu niti je očekuje, dok ih 14% povišicu nije dobilo, ali joj se nadaju do kraja godine.

Povišice odnosno korekcije u najmanjoj su mjeri dobili zaposlenici u Hrvatskoj, dok su u najvećoj mjeri dobili ispitanici iz Bosne i Hercegovine.

U posljednjih godinu i po dana posao je promijenilo 34% ispitanika iz Bosne i Hercegovine što je 7% manje u odnosu na prošlu godinu te smo u regiji vodeći sa najmanjom promjenom posla. Slijede nas i ispitanici iz Srbije (38%) koji su u najmanjoj mjeri mijenjali posao.

U idućih godinu dana posao namjerava promijeniti (52%) ispitanika, međutim prema podacima o stvarnoj promjeni vidimo da više ispitanika to planira učiniti nego ih stvarno i učini.

Strah od gubitka posla je i dalje u padu. Slično je i ove godine, kada svega 18% zaposlenih ispitanika strahuje da bi mogli izgubiti posao.

Gubitka posla u najvećoj se mjeri i ove godine boje ispitanici iz Srbije (27%), a najmanje iz Makedonije (17%) i Slovenije (17%).

S obzirom na turbulentne godine iza nas, shodno ekonomskoj situaciji, mijenja se i tržište rada. I dok smo do sada svjedočili snažnom rastu aktivnosti i potražnje za radom, u narednom periodu taj će se rast vjerojatno usporiti. Malo više od polovine ispitanika (58%) smatra kako će se neki poslovi tražiti više, a drugi osjetno manje, dok ih 9% smatra kako će broj otvorenih radnih mjesta u idućem periodu biti manji. Manji dio ispitanika, njih 23% smatra kako će se rast tržišta i broja oglasa za posao nastaviti, dok ih (9%) smatra kako u narednom periodu neće biti većih promjena.

Pandemija je omogućila rad od kuće, pa smo tako u proteklim godinama bili svjedoci kako je većina zaposlenihkojima je posao to omogućavao radila od kuće. Sada, kada su se aktivnosti vratile u normalu i epidemije se gotovo niko ni ne sjeća, imamo očito sliku trajnog stanja kako će stvari funkcionirati.

Polovina ispitanika u BiH (51%) radi s radnog mjesta gdje posao ne dozvoljava rad od kuće. Četvrtina ispitanika (25%) ima hibridni način rada – djelomično s radnog mjesta, djelomično od kuće, dok ih svega 11% radi isključivo od kuće.

Kada bi birali kompaniju prema vlasništvu, ispitanici iz Bosne i Hercegovine bi najradije odabrali privatnu kompaniju u stranom vlasništvu (50%), a u najmanjoj mjeri privatnu kompaniju u domaćem vlasništvu (5%) i državnu kompaniju (17%).

Strano privatno vlasništvo je pored Bosne i Hercegovine naročito popularno i u Makedoniji, dok domaće privatne kompanije u najvećoj mjeri biraju ispitanici iz Slovenije.

Od nezaposlenih ispitanika iz Bosne i Hercegovine, najviše (30%) ih je nezaposleno tri mjeseca ili manje, 15% je bez posla između tri i šest mjeseci, dok 14% ljudi posao traži duže od pet godina.

Posao u struci u najvećoj mjeri traže nezaposleni iz Bosne i Hercegovine (41%), a u najmanjoj oni iz Makedonije (26%).

Iako smo svjedoci da je do zaposlenika sve teže doći, kandidati i dalje ne dobijaju odgovor poslodavca na prijavu za posao, iako u manjoj mjeri nego prošle godine. Većina ispitanika (71%) kaže da nikada ili tek rijetko dobiju povratnu informaciju na prijavu za posao. Petina ispitanika (19%) izjavila je kako dobiva odgovore na od prilike polovinu prijava, a tek 10% ispitanika odgovor dobiva često ili uvijek.

U kojoj mjeri je ovo loše za employer branding kompanije govore i podaci da će ispitanici izbjegavati ponovo se prijaviti na oglas u kompaniju gdje nisu dobili povratnu informaciju(55%), kompaniju će negativno komentarisati prijateljima i porodici (18%) ili će čak izbjegavati koristiti proizvode i usluge te kompanije (13%). Ipak, trećina ispitanika (31%) izjavila je kako neodgovaranje na prijavu za posao ne utiče na njihovo mišljenje o toj kompaniji.

Od ispitanika koji se još školuju, njih 30%, vjeruje kako novi posao mogu pronaći u roku od tri mjeseca nakon što završe školovanje, dok 10% ispitanika posao već čeka ili već rade. 10% anketiranih očekuje da će njihova potraga za poslom trajati tri do šest mjeseci, a 30% predviđa da će posao tražiti duže od pola godine.

Kako bi stekli neko radno iskustvo prije pravog zaposlenja ispitanici su spremni odraditi praksu (50%) ili honorarno raditi (40%), dok je za volontiranje zainteresovano njih svega 30%.

Ohrabruje činjenica da svega 10% mladih osoba još uvijek nema jasnu sliku čime se žele baviti nakon završetka školovanja dok preostali ispitanici, čak i ako nisu sto posto sigurni u kojem smjeru krenuti, ipak imaju određenu viziju onoga čime se žele baviti.

(Balans/ MojPosao.ba)