Foto: Balans
U Petoj osnovnoj školi u Brčkom realiziran je projekat “Inkluzivni kutak biblioteke” koji će olakšati praćenje nastavnog procesa učenicima sa poteškoćama u razvoju, a istovremeno šalje poruku da je inkluzija moguća ako se svi potrudimo.
Peta osnovna škola u Brčkom ima čak 57 učenika sa poteškoćama u razvoju, a dvije trećine od tog broja, ima teškoće u učenju i zahtijeva prilagodbu nastavnog plana i individualizirani pristup u radu. Ta činjenica bila je inspiracija i veliki izazov za kreiranje inkluzivne sredine za nastavno osobolje. Iskorak u svemu tome, napravila je Meliha Salihović, defektolog škole i Dženana Muratović, bibliotekar. Njih dvije su inicirale projekat “Inkluzivni kutak biblioteke” na kojem rade već dvije godine.
Projekat čine prilagođene slikovnice i audio i videozapisi lektira, koji su predviđeni Nastavnim planom i programom od prvog do devetog razreda u Brčko distriktu. Slikovnice, audio i videozapisi su namijenjeni učenicima s posebnim potrebama, a izrađuju ih nadareni učenici, svaki iz svog domena.
Uz pomoć dobrovoljnog, vannastavnog rada nadarenih učenika, koji ilustriraju i recitiraju, projekat je uspješan jer nadareni učenici svoj talenat iskorištavaju na najljepši mogući način, pomažući svojim drugarima i pružajući im bolje uslove u nastavi.
“Prva grupa nadarenih učenika pravi ilustracije koje prate sadržaj književnog djela i koje se i samostalno bez dodavanja teksta mogu koristiti te učenik na osnovu samih ilustracija može ispričati priču. Po završetku, ilustracijama se dodaje tekst, koji je skraćena verzija književnog djela, vodeći računa da se rečenice uproste ali da se sačuva način i ideja pisanja u originalnom djelu. Završene slikovnice se plastificiraju i uvezuju kako bi se produžio vijek trajanja i korištenja u školskoj biblioteci. Druga grupa nadarenih učenika priprema videozapise za multimedijalni dio Inkluzivne biblioteke. Na ovaj način se obrađuju zbirke poezije za djecu. Učenici snimaju izražajno čitanje pjesama iz određene zbirke te ih pohranjujemo u odvojene foldere na računaru koji se čuva u školskoj biblioteci”- pojasnila je Dženana Muratović, bibliotekar. Ona dodaje da učenik, asistent ili nastavnik sve to može dobiti snimak na USB stiku i poslužiti se time u daljoj obradi i realizaciji časa lektire.
Slikovnice koje radi ova škola su posebne jer su prilagođene djeci kojoj je to i namijenjeno. Olakšavaju čas lektire učenicima, njihovim asistentima i nastavnicima u razrednoj i predmetnoj nastavi.
“Kroz slikovnice i audio i videozapise koje smo do sada uvrstili, znatno smo obogatili prilagođene planove koji su vrlo često isključivali lektiru ili bi ona bila samo površno ili djelimično obrađena. Biblioteka je dobila poseban kutak za posebne učenike i s tim je broj učlanjenih učenika s posebnim potrebama, porastao. Očekujemo da će veći broj slikovnica, koje ćemo imati vremenom, djelovati i motivirajuće na učenike da češće čitaju i samim tim napreduju i u toj oblasti”- priča Meliha Salihović, defektolog škole.
Poznato je da čitanje podstiče koncentraciju, pamćenje, razvoj uma, mašte, samopouzdanja i kritičkog razmišljanja, dodaje.
” Sve to utiče i odražava se na postignuća u školovanju, ali i životu. Uz pomoć čitanja, odlazimo na različita mjesta, upoznajemo države, gradove, kulture, a sve to možemo pronaći u knjigama i doživjeti različite avanture. Iz tog razloga važno je svakom djetetu dočarati i približiti makar jedan dio ove pustolovine. Na kraju, djecu koja imaju poteškoće, tjelesne ili intelektualne treba osposobiti za život, a upućivanjem u svijet knjige, nikada nećemo pogriješiti”-mišljenja je Meliha.
Cijelom ovom projektu važnost su dali i pomenuti nadareni učenici škole. Imali su teške i odgovorne zadatke da nacrtaju slikovnicu.
“Pored svih obaveza koje im se nameću oni su vrijedno radili i to se, zaista, vidi. Onaj ko nije radio ovako nešto ne može znati koliko vremena, ljubavi, snage iziskuje da se završi jedna slikovnica. I to ne možemo, a da ne spomenemo. S druge strane, potakli smo da razvijaju svoj talenat, ali i empatiju prema slabijima te ih učimo da kroz društveno-koristan rad upotrijebe svoju darovitost. Nadarenim učenicima pružena je dodatna mogućnost da iskažu svoje talente na novi, kreativan i nadasve human način koji se razlikuje od svega što su do sada radili. Samim tim uticale smo na formiranje stavova i uklanjanje predrasuda kod nadarenih učenika kroz rad na stvaranju inkluzivnih uslova u školskoj biblioteci. Smanjio se jaz između nadarenog učenika i učenika sa teškoćama u učenju kao dvije krajnosti obrazovnog sistema”- pojašnjavaju autorice projekta.
Melihin i Dženanin požrtvovani angažman na ovom projektu nije prošao neopaženo. To je prepoznao Centar za obrazovne inicijative ” Step by step” pa su njih dvije dobile Nagradu za inovativne nastavnike i nastavnice za 2022 i to u kategoriji “Stručne saradnice na svim nivoima odgoja i obrazovanja” za projekat “Inkluzivni kutak biblioteke”.
“Ova nagrada je najvrednije i najvažnije priznanje koje može dobiti stručni saradnik u regionu. Od velikog značaja je što postoji neko ko vrednuje i djeluje na promociji rada prosvjetnih radnika, onih koji svakodnevno učestvuju na unapređenju obrazovanja. Ovim priznanjem shvatile smo zapravo koliko je sve što radimo zaista potrebno i vrijedno i dobile smo inspiraciju i motivaciju za dalji rad”- zaključuju ove dvije vrijedne i inovativne žene.
Priznanje za rad i trud dobili su i učenici, učesnici projekta kojima su uručene pohvale i skromni pokloni u znak zahvalnosti i nesebične pomoći. Među njima je i Ilma Huremović koja je radila ilustraciju slikovnice “Pipi Duga Čarapa” Astrid Lindger, a zajedno sa učenicom Džanom Memišević.
“Radila sam ilustracije za slikovnicu, oslikavala sam slikovnicu “Pipi Dugu Čarapu”. To će biti korisno mojim drugovima sa poteškoćama u razvoju jer im olakšava praćenje nastave. U mom okruženju ima ih dvoje, a u školi mnogo više. Mi njima tgrebamo biti podrška kada god možemo”- poručuje Ilma.
Ovaj projekat bio je samo odskočna daska za neke nove izazove ove škole i njenog nastavnog osoblja i učenika. Plan je da se u narednom periodu prilagodi sadržaj i drugih lektira. Urađene slikovnice su za sada dostupne samo učenicima ove škole, a cilj je da se štampaju i budu dostupne u drugim školama, svim učenicima kojima su potrebne.
(Nataša Tadić)